(See more / Ver mais)

MUSEU DE LAMAS

Highlighted by the quantity, quality and variety - typological and temporal - of its estate is undoubtedly the example of an organically created museum. That is, designed according to the order of acquisition of the pieces and adapting, in turn, the respective exhibition spaces to them. Such characteristics allowed the definition of a wide "expository and scenographic" perimeter, full of works and objects organized by provenance or stylistic affinities (acquired mostly in Portuguese territory).

In its genesis, this Museum exhibits and results from a plural collection, dynamized by a constant dichotomy of "Classical and popular culture" that preserves, archives and exhibits, among others, collections of: Sacred Art (13th to 20th centuries); Decorative Arts (17th to 20th centuries); Iconography of the Founder (ca. 40's, 50's, 60's and 70's of the 20th century); Contemporary painting (19th and 20th century); Portuguese ethnography (19th and 20th centuries); Contemporary statuary (French: 19th century & Portuguese: 19th and 20th century); Fragments linked to the natural sciences; Cork sculpture and derivatives (20th century); and industrial archeology.

Retrieved from 2004 through the "MSML Museum Reorganization Project", born of a protocol signed between the Museum's tutelary institution (the Santa Maria de Lamas People's House) and the Catholic University's Department of Art and Conservation and Restoration Portuguese, the Museum asserts itself as a space for reflection, sharing and interpretation of a context that shaped the history of a locality. It is a heritage that accompanied the taste and secular evolution of a country.

This complex, socially active, of great cultural and pedagogical value, is marked not only by the historical and artistic memories that "crystallize" in its path, but especially by the contribution it makes to national museology. Finding in the respective accreditation and entry into the dynamics of the Portuguese Museum Network (RPM), formalized on August 28, 2018, the achievement of a central objective for national recognition and ensures the continuity of the "social and heritage mission" of the Museum.


Destacado pela quantidade, qualidade e variedade - tipológica e temporal - do seu espólio é, sem dúvida, o exemplo de um Museu criado organicamente. Ou seja, idealizado segundo a ordem de aquisição das peças e adaptando, por sua vez, os respetivos espaços de exibição às mesmas. Tais características permitiram a definição de um perímetro "expositivo e cenográfico" amplo, repleto de obras e objetos organizados por proveniências ou afinidades estilísticas (adquiridas maioritariamente em território luso).

Na sua génese, este Museu exibe e resulta de um acervo plural, dinamizado por uma dicotomia constante de "Cultura erudita e popular" que preserva, arquiva e expõe, entre outras, coleções de: Arte Sacra (sécs. XIII a XX); Artes Decorativas (sécs. XVII a XX); Iconografia do Fundador (ca. décadas de 40, 50, 60 e 70 do séc. XX); Pintura contemporânea (sécs. XIX e XX); Etnografia portuguesa (sécs. XIX e XX); Estatuária contemporânea (francesa: séc. XIX & portuguesa: sécs. XIX e XX); Fragmentos ligados às Ciências Naturais; Escultura em Cortiça e derivados (séc. XX); e Arqueologia industrial.

Recuperado a partir de 2004 através do "Projeto de Reorganização Museográfica do MSML", nascido de um protocolo celebrado entre a instituição tutelar do Museu (a Casa do Povo de Santa Maria de Lamas) e o Departamento de Arte e Conservação e Restauro da Universidade Católica Portuguesa, o Museu afirma-se como espaço de reflexão, partilha e interpretação de um contexto que moldou a história de uma localidade. E de um património que acompanhou o gosto e a evolução secular de um país.

Este complexo, socialmente ativo, de grande valia cultural e pedagógica, demarca-se não só pelas memórias históricas e artísticas que "cristaliza" no seu percurso, mas sobretudo pelo contributo que presta à Museologia nacional. Encontrando na respetiva credenciação e entrada na dinâmica da Rede Portuguesa de Museus (RPM), formalizada a 28 de agosto de 2018, a concretização de um objetivo fulcral para o reconhecimento nacional e garante da continuidade da "missão social e patrimonial" do Museu.

companhiapersona@gmail.com
Desenvolvido por Webnode
Crie o seu site grátis! Este site foi criado com a Webnode. Crie o seu gratuitamente agora! Comece agora